Afgelopen week hebben we al wat verteld over hoe je met de 4C’s van onboarding een succes kunt maken. Maar hoe werkt dat dan nu tijdens een pandemie en een lockdown?
Als gevolg van COVID-19 zijn we veel thuis gaan werken en dit zal in de toekomst deels blijven. We weten allemaal dat het maken van verbinding op afstand lastiger is dan op kantoor. Op afstand mis je als nieuwe collega nog meer de kennismaking met een collega bij de koffiemachine, een grapje van een collega en de spontaniteit.
Verbinding maken is dus the key, alleen hoe doe je dat?
• Plan informele momenten in: organiseer een pubquiz, digitale vrijdagmiddagborrel of een online excaperoom
• Plan voldoende contact momenten in.
• Geef nieuwe medewerkers de ruimte, laat ze wennen. Inwerken op afstand kost nou eenmaal wat tijd.
• Zorg voor een creatief welkom: maak het ondertekenen van een contract bijzonder.
• Koppel een inwerkbuddy aan de nieuwe medewerker.
• Stuur een welkomskaartje namens de nieuwe collega’s of maak een welkomstvideo.
• Stuur als manager een whatsapp bericht, waarbij je aangeeft uit te kijken naar de start van de nieuwe collega.
Met deze tips zal de nieuwe werknemer zich welkom voelen en persoonlijk goed worden ontvangen waardoor hij of zij snel verbinding krijgt met de organsiatie(cultuur) en de collega’s. Het begin van een duurzame werkrelatie is gestart.