Twee weken geleden vroegen wij jullie welke secundaire arbeidsvoorwaarden jouw voorkeur hebben.
We hebben de uitslag binnen en die is als volgt:
- 52 % wil onbeperkte vakantiedagen
- 26 % kiest voor schoonmaak aan huis
- 15 % gaat voor een health plan op maat
- 6 % ziet een baaldag wel zitten
Het verbaast ons niks dat 52% van de stemmers heeft gekozen voor onbeperkt vakantiedagen. Logisch, wie wil dat nou niet?
Zelf kunnen bepalen wanneer en hoeveel verlof je opneemt klinkt toch als muziek in je oren? Deze trend begon onder start-ups en uit onderzoek is gebleken dat de resultaten positief zijn. De vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf te beslissen wanneer je verlof neemt, heeft dus een positief effect op je werkgeluk. Toch kunnen er ook nadelen aan zitten. Dus verdiep je er goed in wanneer je ervoor kiest om deze voorwaarden op te nemen in je aanbod.
26% kiest voor schoonmaak aan huis.
Ook dat snappen wij. Uit een recent onderzoek van Zizo is gebleken dat Nederlandse tweeverdieners samen maar liefst 15,5 uur per week kwijt zijn aan het huishouden. Ook bleek dat huishoudelijke taken als dé grootste ergernis in huis worden gezien. Hoe fijn is het, in zo’n geval, dat schoonmaak aan huis als secundaire arbeidsvoorwaarden kan worden aangeboden.
15% gaat voor een Health plan op maat.
Duurzaam inzetbaarheid staat hoog op de HR-agenda. Gezonde en vitale werknemers betekent een lager ziekteverzuim en het voorkomen van burn-out klachten. Een persoonlijk plan van aanpak voor een gezonde levensstijl kan een positieve bijdrage leveren aan de productiviteit van je medewerkers en het werkgeluk.
6% kiest voor een baaldag.
We hebben er allemaal wel een keer last van. Zo’n dag waarbij alles mis gaat en je het liefst onder je deken weg wilt kruipen. Wanneer je werkgever onbeperkte vakantiedagen aanbiedt is dit probleem gelijk opgelost ;). Of,… misschien is het gewoon wel tijd voor een nieuwe baan? In dat geval, neem dan nog even een kijkje op onze jobpagina.
De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat steeds meer organisaties zich willen onderscheiden als interessante werkgever door het aanbieden van aantrekkelijke en leuke secundaire arbeidsvoorwaarden. Mocht je als werkgever overwegen om het aanbod van je secundaire arbeidsvoorwaarden aan te passen, dan weet je nu welke trendy zijn ;).